dinsdag 4 oktober 2011

Ideal technology

Bart van de Laar, projectmanager RUG

Dat ik wel moet lachen om de campagne van Logica, the ideal technology has only one button .. een bill board met een blote buik, een lage jeans, een laatste knoop nog uitnodigend dicht: mooi buikje hoor, dat van haar. Naast haar versie is er ook een van hem. Cultureel is interessant welke van de twee varianten bill board eerst werd bedacht en hoe snel de politiek correcte andere sexe toen volgde. Maar ik laat me afleiden, het gaat over ideal technology.

Ik heb een haat-liefde verhouding met ict. Mijn creditcards en bankpassen vind ik al lastig, omdat ik de PIN’s niet uit elkaar kan houden (wat me in het buitenland schichtig maakt bij iedere rekening die ik betalen moet). Vandezomer volgde mijn wit weggetrokken woede over OV-chipkaart en website. Het was een zwaar bevochten overwinning, dat ik vorige maand voor mezelf en twee kinders de kaarten te werk had. Online, zó handig.

En Facebook herinnert me maandelijks brutaal aan elf vergeten vrienden. Ze kunnen me wat. Dat zijn trouwens geen vrienden, maar internetpagina’s als schakels in een razend slimme business case. Wat was de veronderstelde beurswaarde van Facebook ook alweer?

Ter geruststelling: mijn -werkende- iPhone ligt voor me en onze eerste afdelings-app, Molecular City, doet het prima: het is een tocht met QR-tags, langs alledaagse chemie in AR voor het internationale chemiejaar.

Even onzinnig als eten zonder mes en vork is een vraag naar onderwijsinnovatie zonder ict. Maar wel graag in perspectief, het nieuwe SURF Meerjarenplan 2011-2014 zette de toon: ‘Rond de eeuwwisseling toen de internethype een hoogtepunt bereikte, waren de verwachtingen van ICT in het onderwijs hoog gespannen.De introductie van elektronische leeromgevingen en digitale portfolio’s zou voldoende zijn om zelfstandig leren werkelijkheid te maken. Het belang van de docent stond ter discussie. Inmiddels is duidelijk geworden dat onderwijs mensenwerk is en blijft. Technologie kan geen centrale rol vervullen in het onderwijs. De essentie van onderwijs en het leerproces zijn in de afgelopen eeuw niet fundamenteel veranderd en zal dat ook de komende twintig jaar niet doen.’

En nu? In minister Verhagen’s innovatiebeleid rond negen topsectoren, raakt de sector Energie het hart van Noord Nederland. Laatst vond ik mezelf terug op een tjalk met twintig kwartiermakers, over een Energy Academy ging het. Een toonaangevend internationaal instituut moet dat worden, van Rijksuniversiteit Groningen en Hanzehogeschool, en van overheden en bedrijfsleven, met GasTerra, Gasunie, BAM of andere partners. Met twintig professionals op een boot op de Waddenzee, dan weet je het wel, dit is serious business.

Wat een buitenkans, zoveel steun voor zo’n mooi idee, we beginnen een nieuw instituut .. zodat mensen het allerbeste uit zichzelf kunnen halen, we een plaats maken voor jong talent, voor een samenleving in transitie, voor een cultuur van wetenschap en technologie.

Maar wat gaan we doen? Wat gaan we dóen?

Bij alle ideeën die over tafel gaan raak ik de draad bijna kwijt, mobiel leren, smartphones en video’s, tablets en clouds? Welke ideal technology is het grote antwoord en helpt me op weg, zodat straks op die Academy de gesprekken bij de boterham of het kommetje rijst niet over administratief geklungel gaan, maar over smart grids of CO2-opslag en de tweets niet over laggerts maar over flow, en de hele campus zindert van de ideeën .. als een, als een TEDx. Ja!

TEDx. Ideas worth spreading.

De ideal technology heeft maar een knop? Zo’n ideal technology van Logica is een reclamekreet, een reis zonder eerste stap, misleidend en leeg. De ideal technology, dat is een groep mensen met een heel goed idee. En met gloed. Een idee waarvan je ’s avonds niet meer wilt slapen gaan, maar aan het werk, en waarbij werk en niet-werk in elkaar overgaan, omdat je het doet met mensen die je herkent, en omdat het mooi is samen iets heel goeds te maken.

En die technologie? Ja, die bits en bytes die zijn belangrijk, maar die volgen echt pas veel later.

1 opmerking:

  1. Tsja, natuurlijk blijft onderwijs mensenwerk. maar mensen kun je ook opnemen. en dan krijg je toch echt ander onderwijs, zoals de khanacademy.org laat zien.

    BeantwoordenVerwijderen