woensdag 15 december 2010

Accent op taal?


Accent op taal?
Het panel op het EDUCA congres in Berlijn neemt schrijven als voorbeeld. De studenten schrijven niet meer zo goed als 10 jaar geleden. Is de oplossing om ze dan meer schrijflessen te geven. Maar natuurlijk, volgens het panel (allen 50 plus). Kijk en dan leren we ze dus de "oude" manier, die de studs niet kennen. Ze schrijven en lezen in hun eigen omgeving toch echt anders.
Korte berichten, SMS/MSN/What’s Up/Twitter taal. Moeten we niet mee veranderen? Hoe gaan de rapporten er over 5 jaar uitzien? Meegaan met dit soort ontwikkelingen? Zoals bijvoorbeeld het 60 seconden journaal in Nederland? Persoonlijk denk ik dat we dus zeker op de nieuwe ontwikkelingen moeten inspelen. Studenten als experts naast de docenten als experts. Meer focus op leren van elkaar, een open view. Willen we dit wel, het is niet onze eigen context als "oude" docent. Ik word is niet ik wort of ik wordt, toch? Huh? FF w8en MKM.
Deskundigheidsbevordering moet nu fors opgepakt worden, met hoe de taal er uit kan gaan zien en dan liever geen groen boekje, hoezo pannenkoeken? Rekening houdend met het feit dat er een ware uittrede van docenten aan zit te komen een echte uitdaging, geen normvervaging maar nieuwe afspraken, dat kan toch?
Geen betutteling van de student zou ik zo zeggen, maar wel duidelijkheid en structuur. Het wordt een hele klus om de innovaties bij te houden, dat kan alleen als we de studenten nauw betrekken bij de ontwikkelingen. We zijn er voor ze, maar hoeven en moeten niet alles voor ze bedenken, toch?
Nog los van de SMS-taal-ontwikkelingen zag ik en mooi voorbeeld van taalontwikkeling in de Volkskrant van afgelopen zaterdag. Het volgende stukje dat over het festival Speedfast ging: “En het mag ranzig zijn? Liefst wel, maar ook ranzigheid kent gradaties. De grindcore van Rompeprop is echt een smerige bak herrie. Een band als Triggerfinger is ruig, maar tegelijk heel poppy. Als het maar rockt als een tiet.” Ik kan me deze tekst in een krant van 10 jaar geleden niet voorstellen…
Dus inzetten op taal, ja zeker. Mee veranderen met de tijd(sgeest), minstens zo belangrijk toch?
En natuurlijk op de 21e eeuw competenties!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten